БЕЗИЗКОПНИ ТЕХНОЛОГИИ
Българските безизкопни технологии набират скорост на родна земя и печелят признание в чужбина
Понятието „безизкопни“ обединява група технологии за изграждане и рехабилитация на
тръбопроводи, най-характерната особеност, на които е липсата на необходимост да се извършват открити изкопни дейности за полагане на тръбопровода. Безизкопните технологии осигуряват редица предимства на строителните компании и инвеститорите, като чрез тях е възможно изграждане на подземна инфраструктура без да трябва да се нарушава наземната такава.
Безизкопните технологии днес спомагат за разрешаването на големи и сложни проблеми на подземната инфраструктура по икономичен начин, с минимални щети върху обществения живот и околната среда. Съществуват различни технологии за извършване на строителни и ремонтни дейности разкопаване на съществуваща пътна инфраструктура.
Най-общо, безизкопните дейности могат да се разделят на изграждащи и рехабилитиращи.
Някои от предимствата на безизкопните технологии по отношение на възложителя са: кратки срокове за изпълнение;
монтаж на комуникации под препятствия, където е невъзможно или прекалено скъпо да се извърши монтаж по конвенционална технология; много малка работна площадка необходима е 10 пъти по-малка площ отколкото при стандартната технология; с минимум ангажирани строителни машини;
без почти никакви изкопни дейности; незначителен риск от повреда на съществуващи комуникации; висока степен на безопасност при работа; никакви разхди за възстановяване на настилки; липса на разходи за последващи рeмонти през следващите години.
Преимуществата, които
технологиите имат за обществото и околната среда също не са за пренебрегване. Благодарение на безизкопните начини за прокарване на подземна инфраструктура се избягват задръстванията и утежнение в трафика на все по-задъхващите се големи български градове. Освен това прахът и шумът при новите технологии са сведени до минимум, вследствие от това не се нарушава и комфортът на живеещи и работещи в района на строителната дейност. Липсата на открити изкопни работи предполага и липса на риск от засягане на други комуникации, които има възможност да бъдат засегнати при багерите при конвенционалния метод. Съществено предимство е и запазването на целостта на уличните и тротоарни настилки, които при обикновен начин на строителство трябва да бъдат разрушени и впоследствие възстановени. Именно въз- становяването обаче се превръща в основен проблем за общините, които налагат минимален контрол върху качеството на възстановителните дейности и всичко зависи от добрата воля на фирмата-строител. При липса на такава последствията оставаха изцяло за общината и гражданите.
В България изграждането на подземни мрежи тепърва предстои. Миналата седмица министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова даде ход на поредна акция за сваляне на висящи кабели от фасади на сгради, стълбове на уличното осветление и дървета, където те са поставяни против всякакви правила от кабелните оператори. Доколко ще имат успех подобни акции е отделен въпрос, тъй като забрана за въздушни кабели има още от 2004 г., като срокът е удължаван 2 пъти – до 2005 и 2007-а г. Със сигурност обаче рано или късно тези кабели трябва да бъдат вкарани под земята. Това определя и безизкопните технологии като изключително перспективни.
Съществуват различни методи за безизкопно прокарване на подземна инфраструктура. В зависимост от характерните особености на всеки обект могат да се приложат един или няколко вида технологии за изграждане:
Управляемо хоризонтално сондиранепри него се използва сондираща машина с възможност за изключително точно насочване на пробиващата глава. Това е и един от най-широко разпространените методи за безизкопно строителство у нас. Позволява изграждане на безизкопни инсталации с дължина от 500 м. Използва се за прокарване на оптични кабели, водопроводи, газопроводи, електрo
Доброто управление на инфраструктурните обекти изисква ефективно използване на наличните ресурси. Утежнените регулаторни рамки за опазване на околната среда и
грижите за безопасност принудиха компаниите да търсят алтернативни на открития способ методи за изграждане и реконструкция на съществуващите подземни комуникации. Като отговор на тези нарастващи нужди се развиха безизкопните технологии. Прилагането на тези технологии при изграждането и реконструкцията на подземната инфраструктура има както икономически, така и много социални преимущества пред открития способ. В някои случаи, безизкопните технологии са единственият възможен метод за изпълнение на проектите.
(Източник: Райкомерс)
Ютилитис стр.33
БЕЗИЗКОПНИ ТЕХНОЛОГИИ
>>>
АПРИЛ 2012
ЮТИЛИТИС 33
Ютилитис стр.34
34
ЮТИЛИТИС АПРИЛ 2012
БЕЗИЗКОПНИ ТЕХНОЛОГИИ
проводи и др. Самият процес пред- ставлява насочване в земята на оборудвана с предавател реже-
ща глава под ъгъл от 30 градуса, като впоследствие при достига- не на желаната дълбочина глава- та се хоризонтира и започва на- правата на същинската част. За придвижването на т.нар. кърти- ца се използва специален сондажен разтвор под налягане. Положени- те по този начин инсталации се съединяват със съществуващите в технологични отвори в краища- та на новоизградената отсечка.
Микротунелиране- предста- влява целенасочено набива- не на пилотни тръби. При то- зи метод на подземно строител- ство режещата глава с окачени
за нея сегменти на пилотни тръ- би се набива в почвата от хидра-
влични крикове в изходната под- земна шахта. Целият процес се управлява дистанционно от опе- ратор на повърхността. Хидра- вличната сила от набиваните от- сечки се предава от една на дру- га до достигане на втората, из- ходна шахта. След прокарване-
то на монтажните тръби следва да се положат инсталационните тръби или кабели, за които е из- копът. Микротунелирането се из- ползва за обекти, изискващи по- голям диаметър на прокарваната инфраструктура – канализации, нефтопроводи, използва се дори при строителство на автомобил- ни, железопътни и метротунели.
Почвоизместващият ме- тод за безизкопна инстала- ция се прилага при дължи- ни до 40 м. Масово се използ-
ва при изграждане на сградни от- клонения, представляващи пласт- масови или метални тръби, кои- то се свързват с градските систе- ми. При този метод по стандар- тен начин се изкопават два тех- нологични отвора в двата края на преодоляваното препятствие. Зе- мепробивната машина се нивели- ра в стартовата шахта, като по- лучава начален тласък от пнев- матичен чук. Тръбите или кабели- те, които следва да бъдат про- карани, се закачат на тунелопро- бивната машина и биват положе- ни заедно с процеса на пробиване.
Набиване на обсадни тръ- би- използват се стомане- ни монтажни тръби с ди- аметър до 1,5 м. и дължи-
на до 30 м. Изключително поле- зен и широко използван метод, ко- гато трябва да се преодолеят ав- томобилни и железопътни магис- трали, особености на релефа (ре- ки, възвишения) и единични назем- ни обекти, при които използване- то на някой от другите методи може да предизвика деформации.
Развитието на беизкопни- те технологии в България
бе оценено и на последните международни изложения в об- ластта на водата Wasser Berlin 2011 и безизкопните технологии- No-Dig Berlin 2011. Там бяха връче- ни и годишните награди на Меж- дународното общество за безиз- копни технологии – ISTT. Награ- дите бяха за световни пости- жения през годината в 5 катего- рии – за рехабилитация на тръ- би, за монтаж на тръби, за про- дукт, за изследователски матери- ал, за научна работа на студент. Награда за „Значим инфраструк- турен обект, извършен по безиз- копна технология” бе присъдена
на дружеството „Строителна ме- ханизация АД”. Наградата се при- съжда за извършена успешно и в срок рехабилитация на 850 метра водопровод в кв. „Модерно пред- градие” в София по безизкопна- та технология с изцяло произве- дена в България машина. За реали- зацията на проекта „Софийска во- да“ АД инвестира над 1,89 млн. лв.